پاکدامن: توانستم طلسم باخت به ژیلاگی را بشکنم

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شمشیربازی، علی پاکدامن در گفتگو با خبرگزاری میزان عنوان کرد داور یهودی دلیل باختش در المپیک‌ بوده است.

علی پاکدامن درباره شکستن طلسم ناکامی سابریست‌های ایرانی مقابل شمشیرباز نامدار مجارستانی و قهرمان سه دوره المپیک و پیروزی بر آرون ژیلاگی در جام جهانی مادرید، اظهار داشت: پیش از این ۳ بار با ژیلاگی بازی کرده بودم که جز باخت ۱۵ بر ۶ در المپیک در دو مسابقه دیگر با نتایج نزدیک ۱۵ بر ۱۴ و ۱۵ بر ۱۳ نتیجه را واگذار کرده بودم. حتی در المپیک هم اختلاف من و ژیلاگی ۹ امتیاز نبود و متاسفانه نحوه داوری‌ها و از آنجایی که یکی از داوران یهودی رابطه خوبی با ایرانی‌ها نداشت، شرایط مسابقه را بهم زد و باعث ایجاد این اختلاف امتیازی در المپیک شد. واقعا ژیلاگی بازیکن بزرگ و باهوشی است و کسب ۳ مدال طلای المپیک نشان از توانایی فنی بالای این سابریست مجار دارد. وقتی با ژیلاگی روی پیست هستید انگار با ۳ رقیب در حال رقابت هستید.

وی افزود: ژیلاگی از نظر فنی بی‌نظیر است و او تکنیکی‌ترین سابریستی است که تا به حال دیده‌ام و با وجود این شرایط سنی همچنان از آمادگی بدنی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. ژیلاگی در همین جام جهانی مادرید هم برای قهرمانی آمده بود و در اواسط بازی هم ۸ بر ۳ عقب بودم و در نهایت در یک بازی سخت و فشرده کامبک زدم و با یک امتیاز برتری توانستم بالاخره طلسم باخت به ژیلاگی را بشکنم.

*به خاطر قرعه سخت در نیمه نهایی خالی کردم

کاپیتان تیم ملی سابر با اشاره به تاثیر قرعه سختش در ناکامی از صعود به فینال جام جهانی مادرید، تصریح کرد: به خاطر شرایط فشرده جدول و قرعه بسیار سختی که به من خورد، از نظر بدنی افت کردم و می‌توانم ادعا کنم با بهترین‌های جهان مسابقه دادم. در جدول ۶۴ نفره و در مسابقه اول به مصاف گمسی، کاپیتان تیم ملی مجارستان رفتم که پنج مدال طلای جهان و برنز المپیک را در کارنامه دارد. گمسی جزو بهترین‌های جهان است و جالب است بدانید که یکی از صفحات مجازی و معتبر شمشیربازی که اکثر ورزشکاران این رشته در آن عضویت دارند، از مسابقه من با گمسی به عنوان «سورپرایز بزرگ» جدول ۶۴ نفره اسم برده بود. باتوجه به اینکه گمسی در دور مقدماتی نمایش ضعیفی داشت در جایگاه ۵۰ ایستاده بود و از آنجایی که من در دور اول استراحت داشتم در نخستین دیدار جدول اصلی به هم خوردیم. 

وی در ادامه اضافه کرد: در مسابقه دوم و پس از پیروزی ۱۵ بر ۸ مقابل گمسی توانستم سباستین پاتریک، سابریست خوب فرانسوی که سال فوق‌العاده خوبی را سپری کرده را هم با نتیجه ۱۵ بر ۱۰ شکست دهم. پس از شکست حریف فرانسوی، در مرحله یک چهارم نهایی و در یک بازی بسیار سنگین ژیلاگی را با نتیجه ۱۵ بر ۱۴ از پیش رو برداشتم و واقعا پس از این ۳ بازی سخت و به خصوص دیدار آخر با ژیلاگی و به اصلاح ورزشی‌ها بدنم خالی کرد. البته در بازی نیمه نهایی مقابل ریکاردو نوچیو از ایتالیا هم بازی را بد شروع کردم و با اینکه توانستم امتیازات را جبران کنم، اما در نهایت او ضربه آخر را زد و به فینال رسید.

*از عملکردم در بخش تیمی راضی نبودم

نفر اول سابر ایران در رنکینگ جهانی در خصوص کسب مدال برنز در بخش تیمی جام جهانی مادرید، گفت: باتوجه به فشاری که در بخش انفرادی به خودم وارد کردم، از عملکرد خودم در بخش تیمی راضی نبودم، اما خوشحالم که فقط در بازی حساس با ایتالیا توانستم کمی تاثیرگذار باشم و در مورد مدال تیمی واقعا دیگر بچه‌ها زحمات بیشتری کشیدند. 

پاکدامن در واکنش به انتقادات درمورد افت و خیز سابریست‌ها در مسابقات مختلف، اظهار کرد: واقعا فشار زیادی روی ماست و برخی افراد بدون آنکه اطلاعی از رشته شمشیربازی داشته باشند، پس از هر مسابقه و باختی از افت سابر صحبت می‌کنند. برای نمونه یک روز پس از بازگشت از مسابقات کره‌جنوبی و با اینکه اجازه استراحت داشتم تمریناتم را پیگیری کردم. ما تلاش می‌کنیم و این به معنا نیست که دیگر رقبای آسیایی مانند ژاپن، قزاقستان، کویت و عراق برنامه‌ای نداشته باشند. در حال حاضر ژاپنی‌ها از یک مربی ۱۲ هزار یورویی فرانسوی استفاده می‌کنند.

*دستگاه نیستیم که در همه مسابقات مدال بگیریم

وی تصریح کرد: پارسال مقابل یک سابریست قزاق شکست خوردم که اتفاقا خیلی هم از من انتقاد شد، اما کسی نیست که عملکرد رقبای ما را هم ببیند چرا که این ورزشکار قزاق پس از پیروزی مقابل من توانست برنز آسیا و در ادامه نقره مسابقات جهانی پادووا را هم کسب کند، اما در نهایت من در گرندپری کره‌جنوبی توانستم سابریست قزاق را شکست دهم. در طول سال مسابقات متعددی در رشته سابر برگزار می‌شود و ورزشکاران هر کشور شرایط بدنی خود را به نسبت مسابقات و برنامه‌های پیش رویشان تنظیم می‌کنند. از طرفی برای حفظ جایگاه در رنکینگ باید به صورت مستمر در مسابقات حاضر باشیم و دستگاه نیستیم که در تمام مسابقات با آماده‌ترین بدن شرکت و بهترین نتایج را کسب کنیم.

کاپیتان تیم اسلحه سابر کشورمان با تمجید از عملکرد کادرفنی، اظهار کرد: در امور فنی کشور‌های صاحب نام در سابر در حال حاضر یک ستاره در ترکیب خود دارند و همین حالا ساندرو بازادزه از گرجستان نفر اول رنکینگ سابر جهان است. همه کشور‌ها کار می‌کنند و ژاپنی‌‎ها هم که به مراتب با برنامه‌تر از سایرین در حال تلاش هستند. متاسفانه کل کادرفنی ما یک نفر است و قربانی تنها مانده و باید در کوران مسابقه همه کار‌ها از کوچینگ و ارنج تا آماده‌سازی فنی و ذهنی بازیکنان را خودش انجام دهد، در حالیکه تیم‌هایی مانند ژاپن و چین و حتی کویت با کادری کامل و تخصصی به مسابقات می‌آیند.

*نباید خیلی راحت سابر ایران را در فینال هانگژو ببینیم

پاکدامن در پایان در مورد کار سخت شمشیربازی برای کسب مدال در بازی‌های آسیایی هانگژو، گفت: منظورم از این صحبت‌ها دفاع از عمکلرد سابریست‌ها و کادرفنی است و اصلا به فدراسیون شمشیربازی خرده نمی‌گیرم، زیرا قیمت خرید بلیت هر ورزشکار بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان هزینه دارد و واقعا پورسلمان از زمان حضورش تمام تلاشش را کرده تا به تمام مسابقات اعزام شویم. البته ما با تیم ۴-۵ نفره به مسابقات می‌رویم و در مقابل تیمی مانند ژاپن در همین جام جهانی مادرید ۱۲ نفر در بخش انفرادی داشت. با این شرایط هم در قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی کار سختی داریم و اینگونه نیست که خیلی راحت خودمان را در فینال ببینیم. سال‌های قبل فقط ایرانی‌ها و سابریست‌های کره‌ای رقبایم بودند، اما هر سال شرایط سخت‌تر می‌شود، اما امیدوارم در وهله اول بتوانیم سهمیه تیمی المپیک پاریس را کسب کنیم.

همچنین ببینید

پیمان فخری سرمربی تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر در المپیک شد  

طبق توافقات صورت گرفته میان فدراسیون شمشیربازی و پیمان فخری، این مربی هدایت تیم ملی اسلحه سابر در بازی های المپیک را برعهده خواهد داشت. به گزارش روابط عمومی فدراسیون شمشیربازی، رایزنی های فدراسیون با پیمان فخری برای هدایت تیم ملی اسلحه سابر در نهایتمنجر به توافق طرفین در این زمینه شد. بر این اساس، سرمربی تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر در بازی های المپیک ۲۰۲۴ پیمان فخری خواهد بود. به همین منظور این مربی تا یک ماه دیگر برای مذاکرات نهایی ‌و‌ آغاز به کار رسمی به ایران سفر می کند. تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر برای دومین بار در بازی های المپیک شرکت می کند، هدایت این تیم در بازی های ۲۰۲۰ توکیو هم برعهده پیمان فخری بود. پیمان فخری سال ها هدایت تیم ملی اسلحه سابر را بر عهده داشت. حضور نمایندگان شمشیربازی ایران در بخش انفرادی بازی هایالمپیک لندن و ریو هم‌با هدایت او انجام شد. 

مدال طلای آپه مردان

No, thank you. I do not want.
100% secure your website.
Powered by
مدال طلای سابر مردان در پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی

No, thank you. I do not want.
100% secure your website.
Powered by

 

از راست مرحوم عباس شقاقی_رشید خالقی_بهرام امین صدری_کیومرث طلوعی_بیژن سرهنگ پور_مرحوم علی قریشی
از راست مرحوم عباس شقاقی_رشید خالقی_بهرام امین صدری_کیومرث طلوعی_بیژن سرهنگ پور_مرحوم علی قریشی