شاهپور زرنگار، پیشکسوت و از بنیانگذاران فدراسیون شمشیربازی در گذشت

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شمشیربازی، شاهپور زرنگار پیشکسوت و از بنیان گذران فدراسیون و قائم مقام پیشین فدراسیون شمشیربازی کشورمان صبح امروز بر اثر عارضه قلبی در تهران درگذشت.
شاهپور زرنگار متولد سال 1308 در شهر کرمانشاه و افسر بازنشسته نيروي انتظامي ، عضو سابق هيئت علمي دانشگاه علوم انتظامي و عضو پيشين و سپس مربي و سرمربي تيم‌هاي ملي شمشيربازي ايران در سال‌های دهه¬های پنجاه و شصت بود.

شاهپور زرنگار در سال 1337 به جرگه علاقمندان و ورزشکاران اين رشته پيوست. شاهپور زرنگار در سال 1338 اولين هيئت شمشيربازي استاني را در کرمانشاه تأسيس کرد. او در المپيک 1964 توکيو يکي از 4 شمشيرباز اعزامي بود. پس از آن در مسابقات جهاني سال 1966 شمشيربازي در مسکو نيز در تيم ملي عضويت داشت. تقريباً پس از اين مسابقات بود که شاهپور زرنگار در کسوت مربي‌گري قرار گرفت.
وی در سال 1346 براي تکميل دانش حرفه‌اي و تحصيل در رشته شمشيربازي به همراه یک مربی ملی دیگر(شادروان بیژن زرنگار) موفق به اخذ بورس تحصيلي و ادامه تحصيل و دريافت مدرک فوق ليسانس در اين رشته ورزشي در کشور فرانسه شد و در موسسه ملي ورزش فرانسه در شهر پاريس به تحصيل اشتغال يافت. این دو شمشیرباز در سال بعد از میان 31 دانشجوی فرانسوي و 13 دانشجوی غيرفرانسوي هم دوره حايز بالاترين رتبه‌هاي تحصيلي شدند و پس از پايان اين دوره موسسه آموزشی مذکور از آنان تقدير ويژه‌اي به عمل آورد و از ميزان استعداد و انضباط آنان به عنوان پديده‌اي استثنايي و مثال زدني براي تمام دوران فعاليت خود ياد کرد.
شاهپور زرنگار پس از بازگشت با همراهی سه تن از مربيان ایرانی و اهل روسيه تيم‌هاي ملي شمشیربازی را تحت تعليم و تمرين‌هاي جدي و مفصل قرار داد. در مدت شش سال تا بازي‌هاي آسيايي 1974 تهران مسابقات تدارکاتي بسياري در داخل و خارج از ايران ترتيب داده شد. حاصل اين فعاليت‌ها صدرنشيني شمشيربازي ايران در قاَرِه آسيا بود. اين موفقيت در شرايطي حاصل شد که ايران در اين دوره با حريفان قدرتمندي نظير چين و ژاپن مواجه شد. مدال‌هاي کسب شده در هر سه رشته شمشیربازی رده‌بندي کلي ورزش ايران را ارتقا بخشيد؛ آن چنان که رتبه ورزش ایران پس از کشور ژاپن و در جايگاهي بالاتر از کشور چين قرار گرفت.
قائم مقامي رئيس فدراسيون شمشيربازي جمهوري اسلامي و دبيري و مسئوليت کميته آموزش فدراسيون در سال‌هاي دهه¬های هفتاد و هشتاد نيز در شمار آخرين سمت‌هاي رسمي وي در فدراسيون بود. انتشار دو نوبت کتاب راهنمای عملی مربیان شمشیربازی رشته فلوره از جمله فعالیت¬های شاهپور زرنگار در سال‌های اخیر بود. مراسم تشییع و خاکسپاری این پیشکسوت ورزش کشورمان در روز چهارشنبه 23 شهریور راس ساعت 10 صبح در محل قطعه255 نام آوران بهشت زهرا برگزار خواهد شد.

همچنین ببینید

استان تهران صاحب سالن اختصاصی شمشیربازی شد

با پیگیری فدراسیون شمشیربازی و مساعدت و همراهی ویژه مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران، …

مدال طلای آپه مردان

No, thank you. I do not want.
100% secure your website.
Powered by
مدال طلای سابر مردان در پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی

No, thank you. I do not want.
100% secure your website.
Powered by

 

از راست مرحوم عباس شقاقی_رشید خالقی_بهرام امین صدری_کیومرث طلوعی_بیژن سرهنگ پور_مرحوم علی قریشی
از راست مرحوم عباس شقاقی_رشید خالقی_بهرام امین صدری_کیومرث طلوعی_بیژن سرهنگ پور_مرحوم علی قریشی